layari Almari Vitamin utk pelbagai lagi vitamin untuk kegunaan seisi keluarga

Monday, April 18, 2011

breastpump

Do you like this story?

meh update blog... dah jelak tengok script..

hari ni nak cerita pasal breastpump..

waktu saya pregnant dulu, saya tak ambil pusing sangat pasal breastpump nih.. sebab saya ingat time dah dekat nak masuk keja (a.k.a dah habis pantang) barulah nak beli... tapi sebenarnya breastpump ni pun tak kurang pentingnya bagi ibu2 yang  bekerja dan bercadang nak breastfeeding selama mana yang boleh..

first breastpump yang saya miliki adalah medela harmony.


saya beli medela harmony ni dari salah satu online shop yang jual breastpum .. lilkai store.
saya beli harmony nih on 4th day of my confinement.
the reason saya beli harmony nih pada mulanya saya nak cuba2 sebab tak tau which breastpump yang suits me.. kebetulan pulak on day 5 marissa admitted sebab jaundice, jadi breastpump ni sampai kat rumah on day 5 saya terus mengepam dan bekalkan marissa ebm (express breast milk) ke hospital. lagi satu, harmony ni simple, tak complicated, ringan dan mudah diuruskan. boleh di bawa ke sana kemari dengan bawak beg kecik jer..
at first agak kekok jugak nak menggunakan harmony nih sebab first time mengepam so masih tak tahu lagi style & rentak nya.. bila dah dapat momentum mengepam tu, alhamdulillah proses mengepam tu berjalan dengan lancar.
bagi saya menggunakan harmony nih quite ok bagi yang mengepam occasionally.. suction tu quit ok cuma harmony ni manual pump so tenaga tangan tu amat diperlukan.. tapi takder la memenatkan..
after sum time.. i decided untuk tukar my breast pump sebab saya mengepam daily and i need breastpump yang more effective.. bukannya harmony ni tak effective.. for some people maybe ok tapi saya saja nak tukar pump.. kadang2 sekarang nih eventhough saya dah ada medela swing.. saya pun tetap gunakan my harmony..
harmony.. jasa mu tak pernah dilupakan... heheheh.. tuan mu ni saja gedik nak tukar breastpump..

my second pump is  medela swing.. still dari keluarga medela.. yang ni saya beli di  little whiz . saya dapat beli promotion price di little whiz. little whiz ni ada online store dan juga physical store di setia alam.. banyak jugak barang2 baby yang best2 kat sini.. dan kita boleh collect point dan accumulate utk next visit... point tu blh tukar barang..

the reason saya tukar ke medela swing nih sebab saya nak guna electric pump. dari review yang saya baca ramai jugak yang komen cakap swing ni ok. swing ni saya suka sebab ringan , mudah diuruskan, tak complicated dan boleh bawak dalam beg kecik jer.. nak selit2 dalam handbag pun blh... dengan swing ni pun saya boeh mengepam effectively.. compared to harmony masa mengepam pun berkurang.. swing ni pun blh digunakan dengan bateri.. kadang2 kalau saya tak sempat mengepam saya akan mengepam di dalam kereta.. sambil hubby drive sambil tu saya mengepam... cara nak membersih swing pun senang... selepas mengepam tiub getah pump ni akan berwap.. jadi nak menghilangkan wap air tu, biarkan pump tu on sekejap dan wap tu akan kering. dan.. baca dulu cara2 penggunaan sebelum menggunakan pump tersebut..

kedua-dua pump ni didatangkan dengan botol bpa free, silicone valve, breast shield dll... di little whiz ada banyak package menarik kalau kita beli breast pump nih..

pump ketiga? ... mungkinkah ada.. hehehe.. wallahu alam.. kita tengok saja nanti.. kalau ada nanti saya review pulak..

cerita pasal jadual mengepam saya di ofis pulak.. selalunya saya akan mengepam dalam tengahhari pukul 12 macam tu.. kalau petang pulak saya akan mengepam pukul 530. kalau awal2 dulu saya mengepam pukul 4 ptg tapi saya dah adjust schedule sya ke 530 sambil2 menunggu husband saya ambik saya balik keje..
jadi by that time orang tak ramai mengepam di surau, jadi boleh la mengepam dengan amannya... sebab mengepam susu memerlukan ketenangan hati dan fikiran.. hehehe
di rumah pulak... kalau weekdays kalau terbangun awal saya akan mengepam.. kalau tidur dengan nyenyaknya mintak maaf la yer.. tak mengepam la jawabnya.. kalau weekends pulak.. kebiasaannya pagi saya akan mengepam.. kalau kes2 susu ebm dah tinggal sikit, setiap hari awal pagi saya akan paksa diri untuk membukakan mata dan bangunn mengepam.. hehehhee.. ini cara saya.. setiap orang cara dia berbeza.. ikut kesesuian diri masing2... heheheheh.. yang penting we know what the best for ourselves rite...

ok la itu saja setakat nih... support la breastfeeding..

No comments:

Post a Comment

Share

Widgets

March's people

Attractive personality. sexy. Affectionate. Shy and reserved. Secretive. Naturally honest, generous and sympathetic. Loves peace and serenity. Sensitive to others. Loves to serve others. Easily angered. Trustworthy. Appreciative and returns kindness. Observant and assesses others. Revengeful. Loves to dream and fantasize. Loves traveling. Loves attention. Hasty decisions in choosing partners. Loves home decors. Musically talented.Loves special things. Moody.