layari Almari Vitamin utk pelbagai lagi vitamin untuk kegunaan seisi keluarga

Friday, April 15, 2011

helpful and must have 'gadget'

Do you like this story?

namaste.. hehehe

hari ni saya nak update blog saya... actually banyak lagi post saya yang masih dalam draft lagi.. just nak touch up... tambah itu ini.. tu yang tak ter post lagi..

saya suka update blog saya gunakan gambar.. dan saya suka baca blog yang ada gambar..  sebab senang nak faham.. hehehe..

kali ni saya nak update pasal must have item utk mommies - ni pendapat saya jer k..
sebab saya rasa benda2 ni semua membantu.. maklumlah kan  saya baru jadi mummy, jadi abaikan keterujaan saya ni.. lagipun saya rasa benda2 seperti ini turut membantu future mommies seperti saya.. and believe it or not even mommies yang dah ada anak berduyun2 pun still boleh baca entry nih..

wokeh.. ada 3 benda.. hehehe

benda yang pertama adalah... jeng jeng jeng...


apakah ini.. ini adalah alat penyedut hingus.. digunakan untuk kes2 seperti selsema & hidung tersumbat..
hehehe... tukang sedut nya selalu mama(saya la tu) la .. daddy tengok jer.. chet..
cara benda ni berfungsi.. satu tiub yang bulat tu di masukkan ke dalam hidung baby.. yang tiub segiempat tu digunakan untuk menyedut.. sedutlah sehabis kuat ... hehehhe.. selalunya kalau kes hidung tersumbat doktor akan bekalkan nasal spray bagi mencairkan hingus2 yang degil.. jadi memudahkan kerja mommies utk menyedut.. saluran tiub yang transparent tu memudahkan kita melihat hasil sedutan yang akan berkumpul di dalam bekas yang menyerupai telur itu.. heheehe...

alat yang kedua adalah...
termometer..  boleh digunakan untuk menyukat suhu badan baby dalam kes2 kecemasan..
boleh simpan satu kat rumah.. yang kat atas tu saya beli murah jer.. beli kat cosway.. digital thermometer rm 10 jer..
ada jugak termometer yang sukat suhu guna telinga.. yang ni pun bagus tapi mahal la sikiit

benda yang ketiga adalah...


pengetip kuku - yang berwarna kuning tu kira macam protecter la supaya kita tak terketip kulit baby..
sangat berguna sebab kuku baby cepat sangat panjang.. kadang2 tak perasan pun kuku baby dah panjang.. aleh2 tengok muka dah calar balar.. especially kalau kita dah mula bukak sarung tangan dia... bangun2 pagi tengok dahi, pipi dah scratch... pastikan dah potong tu kena trim hujung kuku dia sebab kadang2 bila dah panjang sikit yang hujung kuku tu akan jadi tajam.. ni ikut pengalaman saya le...


jadi itu saja info dari saya setakat ni..
akan datang dalam blog saya mengenai breastfeeding, bila nak stock ebm, how to store ebm... and apa2 jer yang berkaitan berdasarkan pengalaman saya la.. setiap orang pengalaman dia berbeza.. saya cuma share pengalaman saya yang seciput ni..

p/s : hehehe... saya nak g tau jugak.. my bff dah ada blog.. for those yang kenal leh la follow blog dia.. dia pun baru berjinak2 jugak dalam dunia blogging.. boleh la visit blog butet aka mama zalea...  http://mamazalea.blogspot.com/

2 comments:

  1. he3...cm best jak ketip kuku ya...ku crik kt kch x da pun...tukang sedut taik idung ya ku bli jenis biasa jak..x da bertali2 kdak ya...promote blog ku ar... ;) tq2

    ReplyDelete
  2. tet.. aku beli ketip kuku ya kat kch. kat kede baby sik jauh dari kpj hospital kuching ya... jenama fiffi ya...

    ReplyDelete

Share

Widgets

March's people

Attractive personality. sexy. Affectionate. Shy and reserved. Secretive. Naturally honest, generous and sympathetic. Loves peace and serenity. Sensitive to others. Loves to serve others. Easily angered. Trustworthy. Appreciative and returns kindness. Observant and assesses others. Revengeful. Loves to dream and fantasize. Loves traveling. Loves attention. Hasty decisions in choosing partners. Loves home decors. Musically talented.Loves special things. Moody.