layari Almari Vitamin utk pelbagai lagi vitamin untuk kegunaan seisi keluarga

Monday, April 25, 2011

marissa is 5 months

Do you like this story?

hari ni 25nd April. marissa dah 5 bulan..
sabtu lepas bawak marissa g injection 5 bulan.. berat marissa sekarang 7.5 kg.. last month 4 bulan marissa berat 7.0 kg.. terasa pantas masa ni berlalu.. next month marissa dah boleh makan solid food..
lots of thing yang saya nak blog, hari ni saya nak cerita pasal marissa & nurseri pulak...
dah masuk 3 bulan marissa di nurseri.. so far alhamdulillah walaupun ada beberapa perkara yang mungkin tidak menepati citarasa kita sebagai ibu bapa tapi dah lumrah alam.. kita tak dapat nak puaskan hati kita 100%.
yang penting semuanya ok, pengasuh2 di nurseri menyayangi anak kita dan mengambil tanggungjawab yang sepatutnya itu sudah cukup baik. kita tak boleh nak expect nurseri itu akan bagi tumpuan 100% kepada anak kita as long as diorang tak mengabaikan dan memberi perhatian yang sewajarnya pun dah cukup baik.
bukannya apa.. sekarang ni dah banyak sangat dengar kes pasal nurseri & pusat jagaan ni..
kita sebagai parents hanya tawakal apabila nak hantar anak ke nurseri.. jangan terjadi perkara yang tak diingini sudah..
saya hantar marissa ke nurseri yang registered under abim berdekatan dengan ofis saya. jadi setiap hari marissa akan ikut kami travel pegi & balik kerja. walaupun, kalau difikirkan kesian dekat baby sebab awal-awal pagi dah kena travel tapi kami suami isteri fikir itu adalah jalan terbaik untuk kami sekeluarga. kalau saya hantar ke rumah pengasuh / nurseri yang berdekatan dengan rumah, lagilah kesian sebab pagi-pagi seawal 630 dah berpisah dengan baby & balik kerja petang pulak baby akan tunggu lama untuk kita ambil (jalan jam, balik keje lambat, hujan lebat + hal2 yang tak dijangka), dan caj OT untuk nurseri pulak akan melambung2. jadi masa kita bersama baby akan singkat sebab dari monday to friday 7 am to 7pm baby akan berada dalam jagaan nurseri sahaja.. jadi berapa banyak je masa yang kita ada untuk bersama baby??.. jadi itulah yang membuat kami untuk memilih nurseri yang berdekatan dengan ofis sahaja..
jadi seawal 630 marissa dah ready nak pegi nurseri .. pagi2 husband akan siapkan marissa - tukar diaper, buang2 taik mata, lap2 air liur basi dan sebagainya.. (marissa say thank u kat daddy sebab siap2kan awak.. thank u daddy)  dan saya akan susukan marissa dalam kereta .. jadi sepanjang perjalanan marissa akan jadi sleeping beauty...
selewat 6 petang daddy akan ambik marissa pastu baru ambik saya.. jadi marissa akan menyusu directly pada sebelah petang dan seperti biasa akan jadi sleeping beauty balik...
di nurseri pulak cikgu2 akan mandikan baby2 di bawah jagaan mereka 2 kali sehari. sekali pagi sekali petang. jadi isnin - friday marissa mandi & dikemaskan di sekolah..
bab makan minum pulak.. untuk nurseri marissa akan dibekalkan dengan ebm (susu perahan) selalunya akan bekalkan marissa dalam 4 botol susu - 3++ ke 4 oz per bottle.. oleh kerana pagi dan petang selepas balik dari nurseri marissa menyusu directly, jadi marissa selalunya habiskan 3 botol ke 4 botol saja. selalunya kalau marissa terlebih menyusu pun stock ebm mesti ada kat nurseri. so sekarang ni tuntutan menyusu di nurseri tu masih mencukupi la..
marissa's ebm stock..


oleh kerana marissa mandi dan dikemaskan di nurseri, jadi chances untuk kita make-up kan anak kita akan berkurangan.. jadi inisiatif yang saya ambil, pada malam hari selepas balik nurseri la ni.. saya akan bukak baju & stocking marissa semula.. check2 la apa yang patut takut2 kalau ada lebam ke.. calar balar ker... kesan2 yang tidak diingini ke.. kena gigit dengan serangga ker... taik tak cuci bersih ke.. kekotoran di celah2 lipatan kulit ke.. dsbg.. 
sebab kita ibubapa ni manusia biasa.. kadang2 pun kita terlalai dengan tanggungjawab kita sebagai ibu bapa kan.. kalau ada apa2 yang pelik tu boleh la kita tanya dengan pihak nurseri..
selepas dah habis bukak2 semua baju & diaper, saya @ husband bersihkan muka marissa dengan kain lembap & pasangkan krim muka (utk ekzema) kemudian akan sapukan losyen di seluruh badan sambil urut2 badan marissa.. lepas tu pasangkan semula marissa dengan baju dan diaper baru.. saya harap apa yang saya amalkan berbaloi.. hehehehhe..
jadi itulah rutin harian marissa dan kami..



marissa @ 5 months.. get ready to clinic...

5 comments:

  1. wah2..penjagaan yg rapi..tp cucu tu cm bnyk la...ngeh3...

    ReplyDelete
  2. hahahaha.. sajer je yat.. menghabiskan masa lapang belek2 anak.. nanti yat dah da baby camtu la jugak.. hahahhaha

    ReplyDelete
  3. sine mok dapatkan botol2 n plastik k ebm ya?? ada jual online sik???

    ReplyDelete
  4. sue.. beli online ada.. kat little whizz.. ada link kat page mk tok..

    ReplyDelete

Share

Widgets

March's people

Attractive personality. sexy. Affectionate. Shy and reserved. Secretive. Naturally honest, generous and sympathetic. Loves peace and serenity. Sensitive to others. Loves to serve others. Easily angered. Trustworthy. Appreciative and returns kindness. Observant and assesses others. Revengeful. Loves to dream and fantasize. Loves traveling. Loves attention. Hasty decisions in choosing partners. Loves home decors. Musically talented.Loves special things. Moody.