layari Almari Vitamin utk pelbagai lagi vitamin untuk kegunaan seisi keluarga

Wednesday, March 4, 2015

Resepi Ketam Telur Masin

Do you like this story?

hi uollss.. hari ni kita nak share resepi Ketam Masak Telur Masin atau nama omputihnya SALTED EGG CRAB. selalunya saya kalau nak makan memang pegi makan kat kedai je kan. Tapi kali ni try buat sendiri. Senang jer pun. Sebelum ni juga saya ada share resepi Butter Prawn yang lebih kurang cara masakan dia dengan Salted Egg Crab ni.

Bahan-bahan
3 ekor ketam - bersihkan dan potong 2
3 ulas bawang putih - dipotong halus
2 biji cili merah - dipotong halus
2 sudu butter
1 sudu tepung jagung - bancuh dengan air sedikit
susu cair
sedikit gula
3 biji telur masin - rebuskan seperti biasa.
daun kari


Cara-cara membuat

1.Rebuskan terlebih dahulu 3 biji telur masin seperti biasa. Dah masak, keluarkan kuning telur dan hancurkan. Ambil 1 atau 2 bahagian putih telur sahaja dan hancurkan jugak.
2.Mula-mula, panaskan butter dan tumis bawang putih dan cili merah yang dipotong halus tadi. Selepas itu masukkan beberapa helai daun kari. Gaul hingga sebati.
3.Dah naik bau, boleh masukkan susu cair sedikit demi sedikit. Anggarkan mengikut banyak ketam dan konsistensi yang anda inginkan.
4. Selepas itu masukkan sedikit gula. Sesuaikan rasa ikut citarasa masing-masing. Ada orang tak suka manis langsung, ada orang suka manis sikit. so pandai-pandai la adjust yer.
5. Masukkan telur masin yang sudah dihancurkan tadi dan gaul hingga sebati.
6. Selepas itu masukkan ketam dan gaul hingga sebati. Selepas itu masukkan tepung jagung sedikit demi sedikit untuk memekatkan kuah ketam tadi. Gaul hingga sebati.
7. Tadaaa.. itu sahaja. Senang kan. Ketam dah masak bolehla makan panas-panas.. :) :)

* Tips - anda boleh adjust kepedasan dengan kurangkan cili atau kepekatan dengan tambah susu cair secukupnya.

2 comments:

  1. salam. hee sedapnya ketam telur masen. ;p

    ReplyDelete
  2. Hello Admin!
    Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

Share

Widgets

March's people

Attractive personality. sexy. Affectionate. Shy and reserved. Secretive. Naturally honest, generous and sympathetic. Loves peace and serenity. Sensitive to others. Loves to serve others. Easily angered. Trustworthy. Appreciative and returns kindness. Observant and assesses others. Revengeful. Loves to dream and fantasize. Loves traveling. Loves attention. Hasty decisions in choosing partners. Loves home decors. Musically talented.Loves special things. Moody.