layari Almari Vitamin utk pelbagai lagi vitamin untuk kegunaan seisi keluarga

Wednesday, June 9, 2010

cuti-cuti jakarta, bandung... day 1 part 1 - UPDATED

Do you like this story?

weeehaaa...baru nak update blog....
end of May hari tu me and husband jenjalan ke kota Jakarta & Bandung..
oleh kerana aku tengah pregnant, so all the preparation, aku pastikan semuanya cukup before hari nak travel
hotel pun dah book, transport, mana tempat nak pegi, kesihatan aku & semua yang bersangkut paut aku pastikan sudah tersedia... (tapi ada satu benda aku lupa... yang ni nanti aku cerita..)
aku tak nak sampai sana nanti nak gamble la, nak try and error la.. nak backpack la.. semua tu aku dah cakap kat husband awal-awal.. aku ingatkan dia awal-awal ... "Ingat, awak bawak seorang ibu mengandung... :)" waktu beli ticket hari tu tak expect akan mengandung on travelling month tu, tapi alhamdulillah dah rezeki kan..alhamdulillah juga sepanjang travel tu, takder masalah lansung, kesihatan pun dalam keadaan baik..

ok.. mari citer pasal journey kat sana pulak..

a day before 25th May 2010 - aku cuti...
~ hubby pergi tukar RM kepada indonesia rupiah IDR...juta-jutaan pak.. penat nak mengira duit indon ni.. besar sangat.. kadang-kadang boleh confuse di buatnya...
~ then seperti biasa aku dengan tugas teGAR ku - packing... bawa barang seminima yang boleh.. :)

day 1 26th May 2010 - KUL to CGK
~ flight kami ke jakarta bertolak pada pukul 625 pagi. so pukul 3 pagi dah bangun dah.. siap2 semua.. double check semua barang-barang yang nak dibawak..
~ pukul 4.30 pagi dah bersiap sedia ke airport.. before ke airport, destinasi utama adalah rumah member kami iaitu Halim. oleh kerana halim bekerja di airport & tinggal berdekatan airport, maka dia telah dipertanggungjawabkan untuk menghantar kami ke airport & menjaga kereta kami sepanjang percutian.. tugas biasa halim sekiranya kami travel.. terima kasih halim.. jasamu dikenang...
so we arrive Soekarno Hatta Airport around 0825 pagi, so dekat malaysia dah pukulk 0925 pagi sebab Jakarta lambat sejam..
setelah menyelesaikan segala urusan yang berkaitan dengan imigresen dan ambil barang, misi seterusnya adalah mencari supir yang pegang nama aku..  dari kejauhan aku dah nampak dah seorang lelaki yang pegang nama "Bu Susana"... wah spelling nama aku.. susana gitu... so he is the correct person.. pak sulis.. baik orangnya.. setelah beramah mesra beberapa minit, terus Pak Sulis tanya,  mau ke mana bu..
wah aku pun jawab.. lansung ke bandung aja pak.. hehehe...





so our next destination is Bandung...




on the way ke Bandung, ingatkan la nak snap gambar sana sini kan... tapi Pak sulis ni boleh tahan jugak drive nya.. laju dan aku rasa cekap la.. mostly driver kat jakarta ni.. bagi aku kategori memandu tahap berbahaya la.. hon memang sentiasa akan berbunyi... tapi diorang tak marah pulak kalau kena hon.. sebab dah lali dah...
tahap traffic jam dia tak payah cakap la.. memang tahap jam yang melampau-melampau la... keretanya pulak semua tinted gelap...
sebenarnya kalau diikutkan perjalanan ke Bandung mengambil masa dalam 1 jam macam tu jer.. tapi oleh kerana jam @ macet dalam versi indon, perjalananan tu mengambil masa 3 jam... so sepanjang perjalanan ke Bandung tu, kitorang hanya menghabiskan masa tidur.. simpan tenaga... so tak banyak la gambar yang boleh diambil sepanjang perjalananan tu..
we safely arrive Bandung around 12 noon..
cerita di Bandung akan di update di Day 1 Part 2.. untuk part 1 ni, akan diupdate dengan gambar-gambar sepanjang perjalanan sekiranya ada yang menarik. ok..

tapi before we end part 1 ni.. i have a few tips yang boleh dikongsikan bersama bagi yang first time nak pegi or bagi sesiapa sahaja yang memerlukan...

travel tips

1. untuk memudahkan perjalanan, make sure transportation sudah disediakan dari malaysia lagi.. kalau nak uruskan kat sana boleh juga.. tapi i rasa membuang masa saja.. better uruskan siap-siap before travel day.. lagipun kalau nak travel by taxi kat sana, macam tak berbaloi jer sebab dengan jalan jam lagi.. kang berapi bayar tambang taxi.. lagipun kalau pakai supir lebih senang nak ke mana-mana.
2. make sure hotel dah book awal-awal.. yer la kadang-kadang sesetengah orang bila dah sampai airport baru nak book.. tapi for me better book awal-awal kerana kita takkan tahu keadaan di negara orang.. kemungkinan hari tu diorang ada perayaan @ keramaian dan mungkin hotel fully booked.. jadi untuk langkah selamat kita dah book siap-siap.. tak pening kepala.. tapi kalau yang jenis backpacker, jenis yang tak kisah tidur di mana-mana.. mungkin tak apa kot.. ikut selera masing-masing la ya..
3.before nak pegi, make sure kita dah ada rough itenary. tempat mana kita nak pegi, hari apa kita nak pegi.. so before pergi tu buat-buat la research kat internet.. for me, sebelum travel day, memang dah survey awal-awal intresting places, tempat yang macam tak berbaloi pergi, restoran/tempat makan yang best-best... , tempat yang kita teringin nak pegi.. so at least kita ada guideline.. senang la nak rancang perjalanan bersama-sama supir anda nanti.. jadi kita tak pening kepala.. tak penat menempuh jam.. tak kelam kabut...
3. barang-barang yang nak dibawak - for me setiap kali travel memang i akan ada checklist i sendiri barang apa yang bawak.. jadi tak ada la barang yang tertinggal atau terlebih muatan..
a. toiletries - i prefer bawak sendiri punya.. jarang guna yang hotel punya.. dan jarang dah sampai kat tempat yang nak dituju baru nak membeli... ikut suka masing-masing la yer
b. small backpack / sling bag - untuk keselesaan membawa barang.. sebab kat tempat padat penduduk macam Jakarta ni, beg yang macam ni adalah lebih selamat. senang di pantau oleh kita sendiri..
c. extra bag - bawak la extra bag yang mudah lipat / disimpan - ni bagi yang jenis shopping sakan.. kita takkan tahu barang-barang apa yang kita akan beli.. jadi bila ada extra bag takda la kita nak beli bag baru untuk barang-barang kita yang dah terlebih tu. macam kitorang extra bawak 40L back pack & small bag plastik yang boleh lipat. so kalau excess baggage boleh la jadi hand luggage...
d. tukar duit - so before travel tu, survey-survey la best rate untuk currency exchange.. tukar la siap-siap.. jadi nanti tak payah la tukar kat jakarta.. sebab rate di jakarta lebih kecil nilainya... tapi yang bab currency exchange ni aku pun masih tak expert.. ni kena tanya yang pakar..
e. manual currency converter - some people mungkin dah set dalam handphone untuk kira tukaran mata wang sekiranya nak shopping kan.. tapi kalau ada manual punya lagi senang la aku rasa.. rujuk jer.. tak payah nak tekan-tekan.. so try la buat dalam excel dari amount terkecil 1000 rupiah ke nilai tertinggi yang korang rasa sesuai 2 juta rupiah ke.. 3 juta rupiah ke.. so bila nak membeli belah boleh la refer kan.. senang..
5. berhati-hati dengan barang-barang yang kita bawak.. passport, tiket flight, duit hendaklah di simpan di tempat selamat..jangan letak terlampau banyak duit dalam wallet... letak sikit jer.. kalau boleh agihkan siap-siap duit untuk shopping, makan, transport dan sebagainya.... merancang perbelanjaan katakan.. takut pulak tarik punya tarik .. nanti tak sedar dah terover budget..
6. so di jakarta memang banyak salesman yang tak bertauliah.. .jangan tertipu sudah.. langkah yang paling senang jangan beli lansung.. sebab kalau kita dah beli dengan seorang nanti semua salesman akan berpusu-pusu memaksa kita membeli barangan mereka.. pesan daripada supir kami, "ngak usah kesian kak, jangan dibeli barangannya .. nanti lansung dipaksa.."
7. jangan lupa bawak makanan kering seperti coklat, kekacang dan sebagainya... ini kerana anda mungking menghabiskan masa yang lama di dalam kereta..
8. haaa... ni yang penting jugak ni.. jangan lupa bawak ubat-ubatan yang korang rasa perlu....
ok.. itu antara tips yang aku boleh share.. kalau ada yang terlintas di fikiran, nanti aku akan update yer..

well ni baru day 1 part 1.. ni pun 3 hari baru aku siap nak tulis..
day 1 part 2 akan lebih cepat update.. insyaAllah...

exclusively by ladysuerauf.blogspot.com

3 comments:

  1. Salam, Jom pegi bandung 235rm per person for 4day 3night (included buffet breakfast, hotel and transport)

    Tentative Program Day 1
    *Tiba di Bandung airplort (please confirmed your arrival time)
    *Pasar Baru trade center
    *Lunch & Check in Hotel
    *Toko Tiga (Branded Jeans)
    *aria jeans
    *depasion factory outlet kain potong
    *Factory Outlet At Jalan Riau (Heritage,Cascades,The Summit, For Men Gallery, The Stamp,Terminal Tas,oases dan The Secret )

    Day2
    *Gunung Tangkuban Parahu
    *floating market
    *Ciater Hot Spring
    *lunch at kampung daun restaurant
    *Kebun Strawberry and tea park
    *Membeli-belah di Rumah Mode & Cihampelas Jeans Centre
    *Jalan Dago area (Grande, Episode, level, mark and stewards,ralf and launrent, gossip,level, etc)

    Day3
    *kawah putih crater/trans studio indoor themes park
    *rengganis crater
    *situ pattenggang lake / paris van java shopping mall / cihampelas street / ciwalk shopping mall
    *rumah kain sulam taman kopo / rumah kain sulam dan telekung pesona
    *cibaduyut-shoes and jacket leather original


    Day4
    *check out hotel *Oleh-oleh Bandung (cake Lapis, Brownies, Kartika Sari and Amanda) *paris van java shopping mall
    *Airport transfer

    Term and condition
    *included transportation for 4day3night type kereta 7 seater all included
    *included 3 room deluxe ~king bed size/twin hotel 3star also include free buffet breakfast *rate is not included entrance fee
    *Tentative bersifat Free & Easy, program boleh diubah mengikut keadaan semasa
    *rate 6 pax~235rm per person kalau 4 pax~275rm per person kalau 2pax~395rm per person
    *not included lunch and dinner
    *not included ticket flight and airport tax
    *we dont need deposit~all payment at last day in bandung
    Mbtsholiday.890m.com
    facebook fanpage : MBTS Mutiara Bandung Tour & Transport Solution
    *for fast response whatapps +62 858 6137 8328 (Mohd Tony MBTS Holiday)

    ReplyDelete
  2. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

    WhatsApp : +6282214441280
    Call : +6282214441280
    Call : +6282282222896
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com(Dhani Tour Bandung)
    Website : www.paketpelanconganbandung.com
    : www.dhanitourbandung.com
    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL

    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Wassalam dan Terima Kasih...

    JOM MELANCONG INDONESIA…
    CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

    ReplyDelete
  3. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

    WhatsApp : +6282214441280
    Call : +6282214441280
    Call : +6282282222896
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com(Dhani Tour Bandung)
    Website : www.paketpelanconganbandung.com dan www.dhanitourbandung.com

    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL

    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Untuk apa cari harga yang lebih murah jika service nya kurang berbaloi dan tidak memuaskan ^_^
    Wassalam dan Terima Kasih.. ^_^

    JOM MELANCONG INDONESIA…
    CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

    ReplyDelete

Share

Widgets

March's people

Attractive personality. sexy. Affectionate. Shy and reserved. Secretive. Naturally honest, generous and sympathetic. Loves peace and serenity. Sensitive to others. Loves to serve others. Easily angered. Trustworthy. Appreciative and returns kindness. Observant and assesses others. Revengeful. Loves to dream and fantasize. Loves traveling. Loves attention. Hasty decisions in choosing partners. Loves home decors. Musically talented.Loves special things. Moody.