layari Almari Vitamin utk pelbagai lagi vitamin untuk kegunaan seisi keluarga
Showing posts with label Jakarta. Show all posts
Showing posts with label Jakarta. Show all posts

Friday, June 18, 2010

cuti-cuti jakarta ... day 4 & day 5

Do you like this story?

weehaaaa.. bersambung semula journey di hari ke-4..

seperti biasa pagi-pagi breakfast di hotel.. luckily sarapan disediakan jadi tak der la risau sangat nak carik breakfast kat mana kan...
alif pulak tak sihat, dari semalaman asyik keluar masuk tandas.. sakit perut dan muntah-muntah.. tak tahu apa yang dia makan sampai boleh jadi macam tu.. kalau nak dikatakan makanan, padahal aku pun makan benda yang sama tapi alhamdulillah ok plak.. so kitorang suspect mesti minuman dia... di restoran seafood malam tadi dia minum es soda gembira & di cafe hotel kitorang minum cappucino & ice latte.. penyebab terbesar dia mungkin es soda gembira... lansung tak gembira lepas minum air tu... kesiannn.... 
kesian kat dia menanggung sakit perut dan tak berapa selera nak breakfast...muka pun monyok je menahan sakit..
lepas breakfast, ajak supir untuk mencari farmasi yang berdekatan dengan hotel untuk mencari ubat sakit perut.. tapi terlupa pulak nak beli panadol.. aku pun terlupa jugak nak bawak bekalan ubatan dari rumah.. sebabnya aku tak boleh nak makan ubatan tanpa doctor prescription.. lansung terlupa pasal alif sebab dia pun jarang sakit.. alamak.. macam mana boleh lupa pasal ubat ni.. jadi tips berguna lagi nih -- jangan lupa bawak ubat-ubatan yang perlu seperti panadol, ubat selsema, ubat sakit perut dan lain-lain yang dirasakan perlu in case diperlukan dalam keadaan emergency kan... nasib baik ada bawak minyak angin..
so selepas ke farmasi, kami terus menuju ke Tanah Abang - pusat grosir ataupun pusat pemborong yang menjual pelbagai jenis barangan ... macam-macam ada... yang paling banyak kain-kain, pelbagai jenis busana, telekung, pakaian umrah & haji, langsir.. alat permainan dan sebagainya..




sewaktu sampai di Tanah Abang, keadaan tidak begitu sesak kerana kedai-kedai pun baru buka..
dengan keadaan Alif yang sakit perut dan muka yang menahan sakit, kami terus mencari barang-barang yang kitorang nak..
dalam beberapa minit, keadaan di Tanah Abang mulai sesak.. kebetulan pulak kumpulan Samson ada membuat persembahan di Level 7, Tanah Abang dibanjiri dengan pelbagai jenis manusia...
Alif pulak dah demam, jadi kitorang hanya dapat pegi ke tingkat LG, G & 1 sahaja.. selepas itu kitorang terus bergerak ke tempat lain.. at first nak pegi ke WCT Mangga Dua, tapi hasrat tu dibatalkan kerana keadaan di situ pun sesak dengan orang ramai.. aku pun malas nak berhimpit-himpit dan kesian tengok alif yang dah demam..
jadi kitorang decide ke BLOK M shopping complex sahaja, jadi keadaannya agak selesa sebab tidak sesak..
first sekali pegi makan dulu.. oleh kerana si Alif ni macam tak berselera jer nak makan, so kitorang makan kat kfc saja sekadar mengisi perut. KFC kat sini langsung tak best... dah la tak boleh tukar air dengan air lain.. set ayam dia pulak ada sup & nasi.. kitorang ambik jer la.. sudahnya hanya ayam yang di makan..


setelah ronda-ronda di dalam Blok M tanpa memperolehi apa-apa seterusnya kitorang decide untuk ke Monas sahaja..



Monas adalah tugu kebangsaan nasional. kata supir kami, kubah monas yang berwarna gold itu adalah emas betul-betul.. berapa karat aku tak sure.. hari tu pun ramai orang yang beratur untuk naik ke atas menara itu.. kami stop by hanya untuk pusing-pusing dan tangkap gambar sahaja.. 


 lagipun cuaca yang panas begitu mendesak untuk kami beredar cepat-cepat dari situ.. nasib baik keadaan Alif much-much better selepas makan panadol dan mendapat urutan sakti daripada aku.. hehehhee
selepas ke Monas, kami hanya pusing-pusing di sekitar bandar Jakarta dengan keluar masuk shopping complex....
kami ke Sarinah.. bersebelah Sarinah terdapat Manchester United Restaurant & Bar.. so Alif dying to stop by to check on Man U merchandise.. tapi nothing much yang ada.. ada benda-benda biasa macam jersey & cenderamata yang biasa-biasa jer...


lepas tu kitorang stop by hard rock cafe jakarta bersebelahan dengan mall EX.. si Alif seperti biasa .. to check on hard rock cafe jakarta merchandise walaupun dia dah ada... lepas dapat apa yang dia nak.. then.. kitorang lepak-lepak minum kejap...


next destination, kami ke ambassador mall..bersebelahan ambassador mall adalah itc kuningan.. di itc kuningan banyak menjual peralatan digital dan komputer.. kita boleh describe dua-dua mall ni macam lowyat dengan bb plaza
dah puas ronda-ronda and beli barang yang kitorang nak.... kami pun decide untuk dinner sahaja... malam tu kami decide untuk makan nasi padang di restoran yang berdekatan sahaja iaitu restoran nasi padang sederhana..


selepas dinner... kami terus pulang ke hotel kerana esok kami dah nak balik... flight pulak pukul 625 pagi,  pukul 3 pagi dah kena bangun... selepas siap semuanya... pastikan tiada barang yang tertinggal... so pukul 430 pagi checkout dan bertolak dari hotel terus ke Bandara Soerkano Hatta...

huhuhuhu... bye bye jakarta... here i come Malaysia..

so journey di jakarta sudahpun berakhir...

exclusively brought to you by ladysuerauf.blogspot.com

Thursday, June 17, 2010

cuti-cuti jakarta, bandung... day 3 - 28th May 2010

Do you like this story?

weehaaa.. kita sambung semula story kita dalam journey kami ke Jakarta..

malam sebelum tu packing ala kadar jer sebab dah nak check out dari Cipaku Garden Hotel dan akan check in pula di Prasada Mansion di Jakarta..
so, pagi tu supir kami datang agak awal sedikit tapi kami dah janji untuk gerak dalam pukul 9. jadi masa yang ada tu kami gunakan untuk breakfast terlebih dahulu di hotel.



selepas check out, kami terus ke destinasi yang dirancang iaitu rumah Mode.. masih ada lagi yang perlu dibeli untuk buah tangan kepada sanak saudara..
sampai jer kat Rumah Mode, ramai orang sudah menunngu di luar untuk masuk kerana Rumah Mode belum lagi buka... so kami menyempatkan diri untuk ambil gambar..kebetulan juga hari tersebut adalah Wesak Day, jadi di Bandung sudah mula dipenuhi dengan umat manusia dari seluruh pelusuk Jakarta.


setelah membeli belah, kami terus bergerak keluar dari kota Bandung menuju ke Jakarta melalui Puncak. kebetulan juga supir kami bersetuju untuk membawa kami ke situ..
on the way nak ke puncak pun boleh tahan jam jugak jalan dia.. i spend most of the time ke puncak dengan tidur.. nak tidur dengan lena pun tak best sebab jalan dia berbukit bukau macam jalan ke cameron highlands..
sepanjang jalan di daerah Puncak tersebut banyak ladang-ladang teh dengan permandangan yang hijau belaka...
 sampai jer di puncak, rehat sekejap dengan ambik gambar di hot spot lepas tu kami terus bergerak ke Bogor...



on the way ke Bogor, jalan memang jam giler-giler di kedua-dua belah arah.. jam tahap gaban la... jam yang sampai tak boleh gerak especially jalan menghala ke Bandung... masssyarakkkkatttt... boleh 'masuk wad dibuatnya'.. tension giler la... jam dia dari sepanjang jalan kampung sampai la ke highway sampai la ke tol...
nasib baik la jalan menghala ke Jakarta tu tak jam seperti jalan menghala ke Bandung.. kalau tak entah pukul berapa la kami sampai di Jakarta...
di Bogor banyak terdapat kilang membuat hand bag atau tas tangan, so supir kami membawa kami ke beberapa kedai handbag, tapi tiada satu pun yang aku berkenan... mungkin juga keadaan jam yang tak reti-reti nak cool down membuatkan aku macam give up..
sudahnya aku mengajak husband aku terus ke jakarta sahaja.. lagipun waktu sudah beransur petang dan kitorang belum lagi singgah makan.. nasib baik la aku ada bawak bekalan coklat.. boleh la mengisi perut yang kosong...
so we decide untuk makan seafood sesudah sampai di Jakarta nanti. Supir kami terus membawa kami ke Ancol. Ancol ni macam taman tema jugak la.. ada macam-macam dalam Ancol ni..

Ancol

kitorang pun tak explore... kitorang hanya singgah di restoran seafood tapi malangnya orang terlalu ramai sampai makan pun kena tunggu turn... waiting list gitu... daripada kitorang menunggu lama yang tak tahu kesudahannya, kami decide untuk ke seafood restaurant yang lain saja.


selepas dinner, kitorang decide untuk terus ke ke hotel saja. Di Jakarta kitorang check in di Prasada Mansion, sebuah hotel baru yang dibina pada tahun 2009.


oleh kerana hotel tersebut hotel baru, daripada review yang dibaca, ramai yang tidak tahu kedudukan hotel tersebut walaupun lokasinya berdekatan dengan golden triangle.. supir kami hanya tahu nama jalan tapi tidak tahu kedudukan sebenar hotel tersebut.. nasib baik la kitorang tak sesat dalam misi mencari hotel...
sampai je di hotel, kami terus check in dan berehat di bilik...



time for rest setelah sehari suntuk duduk melepak di dalam kereta menghayati "keindahan" traffic jam..

to be continue on day 4 trip to jakarta...

exclusively brought to you by ladysuerauf.blogspot.com

Monday, June 14, 2010

cuti-cuti jakarta, bandung... day 2 - 27th May 2010

Do you like this story?

weehaa... kita sambung journey kita di Bandung pada hari kedua...

hari kedua kami dah plan awal-awal dengan pak sulis untuk ke pasar baru, toko tiga , FO & makan di kampung daun..

so our first destination adalah Pasar Baru. Pasar Baru ni boleh dikategorikan sebagai Jalan TAR la.. sebab dekat sini ada menjual pelbagai barangan terutamanya pakaian, kain-kain, telekung dan sebagainya..

so apa lagi.. mulakan misi membeli belah... di Pasar Baru pun orangnya terlalu ramai... kalau tak silap Pasar Baru ada 7 tingkat dan setiap tingkat menjual barangan yang berlainan.. di Pasar Baru juga, ramai penjaja yang menjual minuman dan cenderahati.. macam biasa salesman tak bertauliah.. bagi yang belum dapat menjual apa-apa dari pagi mereka akan memujuk rayu kita untuk membeli sebagai pelaris.. bak kata mereka pecah telur... sampaikan ada sorang budak tu cakap kat kitorang ... ha abang dah beli air (sebab kitorang dah beli air dengan penjaja lain).. tadi cakap tak nak beli air... at last hubby aku cakap.. tadi tak haus sekarang dah haus... so kena pandai la bermain dengan kata-kata..
 cantikkan kebaya coklat kat belakang tu.. heheheh..

di Pasar Baru, sempat la membeli belah telekung, kain-kain untuk diri sendiri dan ahli keluarga, kain batik & kain sarung & busana-busana yang menarik mata memandang... harganya pula agak murah jika dibandingkan di malaysia..

Di Pasar Baru ini juga, kami sempat bertemu dengan Malaysians yang singgah membeli di kedai yang sama.. mereka datang ke Bandung bersama rombongan syarikat.. kami sempat la berkenalan & beramah mesra.. kami sempat juga sama-sama tawar menawar kain-kain di kedai tersebut..

selepas ke Pasar baru, destinasi seterusnya adalah Toko Tiga - kedai yang menjual jeans & pakaian.. sesetengah daripadanya ada yang original dan ada juga yang tak ori.. so kalau nak cari yang ori dengan harga yang berpatutan, pandai-pandai la belek ya..

lepas belek-belek jeans & pakaian di toko tiga, aktiviti seterusnya adalah tawaf FO. So FO yang pertama di kunjungi adalah Heritage.. dah habis pusing Heritage, pegi FO Cascade pulak, sebelah Heritage jer..
then di seberang jalan ada FO Summit, lepas tu berdepan Summit ada Terminal Tas dan banyak lagi.. aku dah tak boleh nak keep track, sebab terlampau banyak.. ada yang kitorang masuk jer tak beli apa-apa..

tak dapat ambik gambar bangunan.. gambar plastik pun jadi la...

last sekali FO yang kitorang pegi adalah The Secret.. suasana di The Secret pun best jugak.. macam Rumah Mode.. nampak dari luar macam bangunan segiempat jer, tapi kat dalam dier ada taman jugak.. boleh la lepak-lepak kalau penat..




selepas membeli belah di The Secret kitorang decide untuk makan di Kampung Daun.. on the way ke restoran Kampung Daun, boleh nampak permandangan bandar Bandung dari atas..

suasana makan di Kampung Daun memang superb.. yang terbaik.. sesuai untuk bersantai-santai bersama kawan-kawan ataupun keluarga. Ruang makan menggunakan konsep pondok macam summer house gitu... boleh baring-baring dan makan sambil relax.. ada air terjun dan suasana dia sejuk dan nyaman.. makanannya juga sedap dan harganya amat berpatutan.. so kalau ke Bandung, jangan lupa ke Kampung Daun..




selepas makan kami decide untuk terus balik ke hotel. esoknya kami dah pakat dengan supir untuk ke Rumah Mode terlebih dahulu sebelum bergerak ke Jakarta.

so journey untuk day 2 sudahpun berakhir..

exclusively brought to you by ladysuerauf.blogspot.com

Friday, June 11, 2010

cuti-cuti jakarta, bandung... day 1 part 2

Do you like this story?

weeehaaa...


update for jakarta, bandung day 1 part 2..

me and husband bersama pak supir arrive Bandung dalam pukul 12 lebih lebih.. jadi supir kitorang cadangkan ke Factory Outlet atau nama singkatannya FO yang berdekatan dengan hotel kami iaitu Rumah Mode.. at first kalau kita dengar factory outlet bunyi macam kilang jer kan.. tapi di Bandung ada lebih 30 FO yang menjual barang original (sisa export) atau imitate.. kalau nak tahu lebih lanjut tentang FO ni google jer Factory Outlet bandung.
suasana Rumah Mode ni pun best.. macam dalam taman jer.. kita pun rasa seronok membeli belah dan hang out kat sini..



barang-barang yang dijual pun not bad.. semua best-best. kebanyakkanya adalah pakaian.. handbag pun ada tapi tak banyak..

lepas membeli belah di Rumah Mode, kami berdua suami isteri + supir lunch di restoran makanan sunda iaitu Sari Pawon, dekat jer dengan Rumah Mode. kitorang memang akan ajak supir kami sekali untuk makan.. tak pernah kami tinggalkan dia untuk makan kecuali kalau kami ditinggalkan untuk membeli belah di sesuatu tempat..

suasana makan di Sari Pawon pun best.. ala-ala taman gitu, ada pondok-pondok kecil untuk makan.. jadi boleh pilih untuk makan di bahagian meja ataupun duduk bersila di pondok-pondok..

restoran Sari Pawon



lauk makan tenghari kami adalah ikan gurame bakar, sotong (tak ingat la masak apa, tapi sedap), sup ayam, sayur kangkung & ulam-ulaman. saja nak test macamana rasa masakan sunda kan.. sebab tak pernah makan lagi.. so far not bad.. sedap jugak.. sup ayam pun sedap.. selalunya kalau makan kat mana-mana jarang aku nak order sup ayam, tapi serius aku suka sup ayam dia..



minum pulak alif minum es soda gembira.. atau pun air bandung dlm bhsa malaysia.. aku pulak minum ice lemon tea jer, takut kang minum yang bersusu aku muntah pulak..

lepas makan-makan and tangkap-tangkap gambar.. kami bergerak ke hotel untuk check in. kami check in di Cipaku Garden Hotel at Jalan Setiabudhi...



hotel dia agak ke dalam sikit. jalan nak masuk dia macam kena lalu kawasan rumah setinggan tapi bukan setinggan sangat la.. tak tahu nak describe macam mana.. lepas tu lalu rumah besar-besar yang pagar-pagar dia semua tinggi-tinggi .. lepas tu baru la sampai ke hotel.. konsep garden la katakan.. so suasana dia lebih sejuk & sunyi sikit.. agak privacy jugak... oleh kerana kitorang ada supir, so kitorang tak kisah sangat hotel kitorang agak jauh sikit dari town. (takder la jauh sangat.. cuma perlukan kenderaan kalau nak keluar).. bagi yang suka kejap-kejap nak kuar @ tak boleh tahan duduk dalam bilik boleh la pilih hotel yang berdekatan dengan FO atau shopping mall.. tapi kalau nak privacy dan tak suka sesak-sesak atau tak suka bising-bising boleh la pilih yang jauh sikit... lagipun di bandung jalannya sehala.. so isu jauh tu sebenarnya tak timbul cuma, jalannya agak jam...




lepas check in - kami ke Tangkuban Perahu iaitu kawasan gunung berapi yang sudah dikomersialkan.. kita boleh jalan ke bawah kawasan gunung tu untuk lihat kawasan gunung berapi dari dekat.. kira macam jungle trekking gitu.. boleh try masak telur kat bawah tu.. hehehe.. kitorang pegi agak lewat dalam pukul 3 macam tu and kawasan tu ditutup untuk pengunjung pada kul 5, jadi tak berpeluang nak lihat kawasan tu dengan lebih dekat.. hanya boleh tengok dari atas jer..





dekat kawasan atas pun banyak gerai menjual kraftangan.. dan banyak jugak salesman yang tak bertauliah.. jadi pandai-pandai la nak larikan diri dari mereka ni..

lepas snap gambr-gambar & pusing-pusing, kami terus ke bandar Bandung, jalan pun dah start jam sebab dah habis office hours and kebetulan pulak ada kata pak sulis ada acara di bandar.. makinlah jalan jam..

ingatkan nak pusing-pusing di bandar bandung nak masuk FO sekejap... tapi oleh kerana jalan jam sangat, we all berhenti dekat salah satu FO yang jual hand bag on the way nak balik hotel.. ingatkan nak carik handbag untuk kawan ku yang dia pesan.. tapi takder pulak yang macam dia nak.. lepas tu di seberang jalan ada FO Donattello.. house of leather and shoes.. so masukkla sekejap, kot-kot ada yang best kan.. tapi we all pulang dengan tangan kosong sebab takder yang berkenan di hati...

lepas tu kami minta dihantarkan ke hotel terus jer, sebab nak rehat awal malam tu. sebelum nak sampai hotel tu, dah plan awal-awal dengan pak sulis itenary kami untuk esok..

pukul 6 pak sulis hantar kitorang balik & kami berdua dinner di hotel saja.. esoknya mintak pak sulis ambil kami jam 9 pagi.

exclusively by ladysuerauf.blogspot.com

Wednesday, June 9, 2010

cuti-cuti jakarta, bandung... day 1 part 1 - UPDATED

Do you like this story?

weeehaaa...baru nak update blog....
end of May hari tu me and husband jenjalan ke kota Jakarta & Bandung..
oleh kerana aku tengah pregnant, so all the preparation, aku pastikan semuanya cukup before hari nak travel
hotel pun dah book, transport, mana tempat nak pegi, kesihatan aku & semua yang bersangkut paut aku pastikan sudah tersedia... (tapi ada satu benda aku lupa... yang ni nanti aku cerita..)
aku tak nak sampai sana nanti nak gamble la, nak try and error la.. nak backpack la.. semua tu aku dah cakap kat husband awal-awal.. aku ingatkan dia awal-awal ... "Ingat, awak bawak seorang ibu mengandung... :)" waktu beli ticket hari tu tak expect akan mengandung on travelling month tu, tapi alhamdulillah dah rezeki kan..alhamdulillah juga sepanjang travel tu, takder masalah lansung, kesihatan pun dalam keadaan baik..

ok.. mari citer pasal journey kat sana pulak..

a day before 25th May 2010 - aku cuti...
~ hubby pergi tukar RM kepada indonesia rupiah IDR...juta-jutaan pak.. penat nak mengira duit indon ni.. besar sangat.. kadang-kadang boleh confuse di buatnya...
~ then seperti biasa aku dengan tugas teGAR ku - packing... bawa barang seminima yang boleh.. :)

day 1 26th May 2010 - KUL to CGK
~ flight kami ke jakarta bertolak pada pukul 625 pagi. so pukul 3 pagi dah bangun dah.. siap2 semua.. double check semua barang-barang yang nak dibawak..
~ pukul 4.30 pagi dah bersiap sedia ke airport.. before ke airport, destinasi utama adalah rumah member kami iaitu Halim. oleh kerana halim bekerja di airport & tinggal berdekatan airport, maka dia telah dipertanggungjawabkan untuk menghantar kami ke airport & menjaga kereta kami sepanjang percutian.. tugas biasa halim sekiranya kami travel.. terima kasih halim.. jasamu dikenang...
so we arrive Soekarno Hatta Airport around 0825 pagi, so dekat malaysia dah pukulk 0925 pagi sebab Jakarta lambat sejam..
setelah menyelesaikan segala urusan yang berkaitan dengan imigresen dan ambil barang, misi seterusnya adalah mencari supir yang pegang nama aku..  dari kejauhan aku dah nampak dah seorang lelaki yang pegang nama "Bu Susana"... wah spelling nama aku.. susana gitu... so he is the correct person.. pak sulis.. baik orangnya.. setelah beramah mesra beberapa minit, terus Pak Sulis tanya,  mau ke mana bu..
wah aku pun jawab.. lansung ke bandung aja pak.. hehehe...





so our next destination is Bandung...




on the way ke Bandung, ingatkan la nak snap gambar sana sini kan... tapi Pak sulis ni boleh tahan jugak drive nya.. laju dan aku rasa cekap la.. mostly driver kat jakarta ni.. bagi aku kategori memandu tahap berbahaya la.. hon memang sentiasa akan berbunyi... tapi diorang tak marah pulak kalau kena hon.. sebab dah lali dah...
tahap traffic jam dia tak payah cakap la.. memang tahap jam yang melampau-melampau la... keretanya pulak semua tinted gelap...
sebenarnya kalau diikutkan perjalanan ke Bandung mengambil masa dalam 1 jam macam tu jer.. tapi oleh kerana jam @ macet dalam versi indon, perjalananan tu mengambil masa 3 jam... so sepanjang perjalanan ke Bandung tu, kitorang hanya menghabiskan masa tidur.. simpan tenaga... so tak banyak la gambar yang boleh diambil sepanjang perjalananan tu..
we safely arrive Bandung around 12 noon..
cerita di Bandung akan di update di Day 1 Part 2.. untuk part 1 ni, akan diupdate dengan gambar-gambar sepanjang perjalanan sekiranya ada yang menarik. ok..

tapi before we end part 1 ni.. i have a few tips yang boleh dikongsikan bersama bagi yang first time nak pegi or bagi sesiapa sahaja yang memerlukan...

travel tips

1. untuk memudahkan perjalanan, make sure transportation sudah disediakan dari malaysia lagi.. kalau nak uruskan kat sana boleh juga.. tapi i rasa membuang masa saja.. better uruskan siap-siap before travel day.. lagipun kalau nak travel by taxi kat sana, macam tak berbaloi jer sebab dengan jalan jam lagi.. kang berapi bayar tambang taxi.. lagipun kalau pakai supir lebih senang nak ke mana-mana.
2. make sure hotel dah book awal-awal.. yer la kadang-kadang sesetengah orang bila dah sampai airport baru nak book.. tapi for me better book awal-awal kerana kita takkan tahu keadaan di negara orang.. kemungkinan hari tu diorang ada perayaan @ keramaian dan mungkin hotel fully booked.. jadi untuk langkah selamat kita dah book siap-siap.. tak pening kepala.. tapi kalau yang jenis backpacker, jenis yang tak kisah tidur di mana-mana.. mungkin tak apa kot.. ikut selera masing-masing la ya..
3.before nak pegi, make sure kita dah ada rough itenary. tempat mana kita nak pegi, hari apa kita nak pegi.. so before pergi tu buat-buat la research kat internet.. for me, sebelum travel day, memang dah survey awal-awal intresting places, tempat yang macam tak berbaloi pergi, restoran/tempat makan yang best-best... , tempat yang kita teringin nak pegi.. so at least kita ada guideline.. senang la nak rancang perjalanan bersama-sama supir anda nanti.. jadi kita tak pening kepala.. tak penat menempuh jam.. tak kelam kabut...
3. barang-barang yang nak dibawak - for me setiap kali travel memang i akan ada checklist i sendiri barang apa yang bawak.. jadi tak ada la barang yang tertinggal atau terlebih muatan..
a. toiletries - i prefer bawak sendiri punya.. jarang guna yang hotel punya.. dan jarang dah sampai kat tempat yang nak dituju baru nak membeli... ikut suka masing-masing la yer
b. small backpack / sling bag - untuk keselesaan membawa barang.. sebab kat tempat padat penduduk macam Jakarta ni, beg yang macam ni adalah lebih selamat. senang di pantau oleh kita sendiri..
c. extra bag - bawak la extra bag yang mudah lipat / disimpan - ni bagi yang jenis shopping sakan.. kita takkan tahu barang-barang apa yang kita akan beli.. jadi bila ada extra bag takda la kita nak beli bag baru untuk barang-barang kita yang dah terlebih tu. macam kitorang extra bawak 40L back pack & small bag plastik yang boleh lipat. so kalau excess baggage boleh la jadi hand luggage...
d. tukar duit - so before travel tu, survey-survey la best rate untuk currency exchange.. tukar la siap-siap.. jadi nanti tak payah la tukar kat jakarta.. sebab rate di jakarta lebih kecil nilainya... tapi yang bab currency exchange ni aku pun masih tak expert.. ni kena tanya yang pakar..
e. manual currency converter - some people mungkin dah set dalam handphone untuk kira tukaran mata wang sekiranya nak shopping kan.. tapi kalau ada manual punya lagi senang la aku rasa.. rujuk jer.. tak payah nak tekan-tekan.. so try la buat dalam excel dari amount terkecil 1000 rupiah ke nilai tertinggi yang korang rasa sesuai 2 juta rupiah ke.. 3 juta rupiah ke.. so bila nak membeli belah boleh la refer kan.. senang..
5. berhati-hati dengan barang-barang yang kita bawak.. passport, tiket flight, duit hendaklah di simpan di tempat selamat..jangan letak terlampau banyak duit dalam wallet... letak sikit jer.. kalau boleh agihkan siap-siap duit untuk shopping, makan, transport dan sebagainya.... merancang perbelanjaan katakan.. takut pulak tarik punya tarik .. nanti tak sedar dah terover budget..
6. so di jakarta memang banyak salesman yang tak bertauliah.. .jangan tertipu sudah.. langkah yang paling senang jangan beli lansung.. sebab kalau kita dah beli dengan seorang nanti semua salesman akan berpusu-pusu memaksa kita membeli barangan mereka.. pesan daripada supir kami, "ngak usah kesian kak, jangan dibeli barangannya .. nanti lansung dipaksa.."
7. jangan lupa bawak makanan kering seperti coklat, kekacang dan sebagainya... ini kerana anda mungking menghabiskan masa yang lama di dalam kereta..
8. haaa... ni yang penting jugak ni.. jangan lupa bawak ubat-ubatan yang korang rasa perlu....
ok.. itu antara tips yang aku boleh share.. kalau ada yang terlintas di fikiran, nanti aku akan update yer..

well ni baru day 1 part 1.. ni pun 3 hari baru aku siap nak tulis..
day 1 part 2 akan lebih cepat update.. insyaAllah...

exclusively by ladysuerauf.blogspot.com
Share

Widgets

March's people

Attractive personality. sexy. Affectionate. Shy and reserved. Secretive. Naturally honest, generous and sympathetic. Loves peace and serenity. Sensitive to others. Loves to serve others. Easily angered. Trustworthy. Appreciative and returns kindness. Observant and assesses others. Revengeful. Loves to dream and fantasize. Loves traveling. Loves attention. Hasty decisions in choosing partners. Loves home decors. Musically talented.Loves special things. Moody.